Zonnepanelen op ons Clubgebouw

Scouting A.P.V. heeft een eigen zonne-energie installatie. Ja, we wekken zelf een groot deel van onze elektriciteit op en wat we overhouden leveren we terug aan het energiebedrijf.

Bekijk hier de opbrengst!

zonnepanelen valkennest

Op maandag 26 mei 2014 zijn de zonnepanelen geplaatst op het Valkennest. Het was een ochtendje werk en toen was alles geïnstalleerd en aangesloten. Rond de middag is de installatie aangezet en konden we al gebruik maken van onze eerste eigen opgewekte elektriciteit. Ook de elektriciteitsmeter is vervangen door een nieuwe intelligente meter.

zonnepanelen plaatsen

Om de spanning van de zonnepanelen om te zetten in bruikbare elektriciteit zit er in het gebouw een omvormer. Die maakt van de gelijkspanning van de zonnepanelen netjes 230VAC die wij weer kunnen gebruiken.

zonnepanelen omvormer

En uiteindelijk komt de opgewekte energie aan in de meterkast waar die aan het energienet wordt gekoppeld. Hier wordt ook de teveel opgewekte stroom terug geleverd naar de energiemaatschappij, of op slechte zon-dagen halen we de stroom bij het energiebedrijf vandaan.

zonnepanelen meterkast