De geschiedenis van Scouting APV

Scouting APV Gorinchem is één van de oudste Scouting groepen van Nederland. “De Arkelse Padvinders”, zoals de groep vroeger werd genoemd, is namelijk bij Koninklijk Besluit op 3 januari 1911 opgericht. In 2011 hebben we dus ons 100-jarig bestaan gevierd en in 2021 bestaan we 110 jaar! Vanwege het coronavirus hebben we dit jubileum niet uitbundig kunnen vieren. Hopelijk kunnen we nu in 2022 wat meer jubileumactiviteiten oppakken. Dan bestaan we 111 jaar, dat is ook een mooi getal toch?

Meer over ons 100-jarig jubileum arrow right

In 1911 is de toenmalig groepsleider de heer A.W. Groenman begonnen met 11 scouts, rond 1924 was de heer H. Boogh groepsleider en had de groep al 60 leden.

De groep is genoemd naar Arkels Oude Veste, zo werd een deel van de huidige oude binnenstad van Gorinchem vroeger genoemd. In die tijd werd er ook niet gesproken over Scouting maar over Padvinderij, vandaar dat beide feiten in onze naam terug zijn te vinden.

In 1976 zijn drie Scouting groepen uit Gorinchem gefuseerd, namelijk de Loevestein Groep, De Arkelse Padvinders en de Torenvalken. Omdat er altijd veel verwarring was over de naam van onze groep, en het dorpje Arkel dat in de buurt ligt van Gorinchem, is in 1990 de naam van de groep veranderd in Scouting A.P.V. Gorinchem.

In de afgelopen jaren heeft de groep in diverse clubgebouwen gezeten. De locaties die nog het meest in het geheugen liggen zijn de Korenbeurs in de binnenstad van Gorinchem en het oude Valkennest in de wijk Stalkaarsen. In 1994 is er uiteindelijk een grote wens van de groep in vervulling gegaan met de bouw van een nieuw clubgebouw aan de Sportlaan waarbij de naam “Het Valkennest” in ere is gebleven. Voor die tijd zat de groep verspreid over meerdere locaties, daar is 1994 een einde aan gekomen en zit iedereen bij elkaar in één clubgebouw.

Het Valkennest was de naam van het toenmalige clubgebouw van de Torenvalken, hiermee houden we stukje van die groep in eren. Hetzelfde geldt voor de Loevestein Groep, daarvan dragen we nog altijd het ruitje op onze das. De naam van de Loevestein Groep is rond 1993 in gebruik genomen door een nieuwe Scoutinggroep in Woudrichem, een stadje dicht bij Gorinchem en het Slot Loevestein. In het jubileumjaar is de groepsdas aangepast en zijn de oude daskleuren van de Torenvalken aan het ruitje toegevoegd.

Scouting A.P.V. Gorinchem telt nu bijna 200 leden, verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen (speltakken). Samen met de Gorinchemse Zeeverkenners zijn wij nu de enige twee overgebleven Scoutinggroepen in Gorinchem.